YYC aneb YoYoGames Compiler

Nejsem si jist, kolik lidí si toho všimlo, ale momentálně je dostupný zadarmo software v původní ceně téměř 300$.

Ano, ano. Slavný YoYoGames Compiler je k dostání zcela zdarma a naprosto legálně. Bez velkého povyku změnili v YoYoGames cenovou politiku a ke každé licenci na plugin je Compiler v ceně. Pro platformu Windows je cena Compileru součástí verze Professional. Jinými slovy k software bratru za padesát přibalili třistadolarový dáreček.

Proč to dělají? To samosebou nikde neuvedli, ale důvod je myslím jasný a já si proto dovolím klidně spekulovat:

A/ YYC se za předraženou cenu nedal prodat

B/ Marketingové vedení YoYoGames zřejmě doufalo v nárůst prodejů licencí Pro a jednotlivých Pluginů.

C/končí práce na Game Maker Studiu 1.x a chystají verzi 2, kde bude zřejmě všechno jinak, takže jde de facto o výprodej.

Protože jsem duše programátorská, neodolal jsem a Compiler jsem vyzkoušel. Potřebujete k tomu správnou novou verzi GM a je nutné nainstalovat Visual Studio od Microsoftu. Windows SDk screenshotPokud je všechno nastavené správně, tak už jen stačí v menu Target přepnout z Windows na Windows (YYC) a výstup bude směrován do kompilovaného exe. V logu (CompileForm) by se měl objevit zápis o linkování s microsoftím copyrightem.

Jinak není vidět žádný zjevný rozdíl, protože exe je pořád exe. Dokonce ani není velikostně o moc menší, jak jsem se bláhově domníval na základě teorie, že Compiler přeloží celé GML do strojového kódu.

Na základě pokusů a testů jsem velice rád, že jsem dříve neměl volně zbytečných 300 tolarů a YYC jsem za ty prachy nekoupil.  😆
Na 90% běžných hříček napsaných GML nemá YYC téměř žádný vliv! Grafiku to nijak neurychluje a jediné, co se změní, je rychlost matematických výpočtů a logiky ( copypastoví programátoři s miliónem IFů mohou jásat ). Zajímavá diskuze na to téma proběhla na fóru YoYoGames už docela dávno, ale nevzbudila tak velký ohlas, jak bych býval čekal. ( zjevně 300$ přebývalo málokomu ) LINK

Dneska ovšem s cenou 0$ má Compiler svoje opodstatnění. Každý chloupek o který se hra zrychlí se může hodit. Když se program napíše správným způsobem, může být zrychlení poměrně výrazné. Rozhodně ovšem doporučuji odladit všechny chyby bez Compileru. Jestli jste si mysleli, že GM:S má uživatelsky nepřívětivá chybová hlášení, tak bugy ponechané v programu po průchodu kompilací vám otevřou oči dokořán.

Pokud chcete vidět program, na kterém je poznat rozdíl mezi kompilovanou a nekompilovanou verzí, tak se koukněte na můj testovací kousek. LINK na ZIP uložený v Dropboxu

Nechal jsem v něm počítat Ludolfovo číslo (pí) metodou součtu nekonečné řady a kde se v každém Stepu provede 1000000, slovy milión, početních operací.  Konkrétně takhle:

PI for YCC testJe jasné, že bez kompilace bude výpočet pomalý jako šneček, což je vidět hned po startu, kdy se u Test_noYYC.exe slušnou chvíli čeká na první Draw Event. Zatímco druhé exe vytvořené s Compilerem vesele zpřesňuje výpočet pí každým průchodem a čísla jen frčí. Dovoluji si upozornit na fakt, že programy a hry zpracované Compilerem se nemají rády s WinXP, takže právě u starších počítačů vybavených tímto systémem, které by nárůst výkonu potřebovaly nejvíc, je Compiler platný asi jako hadovi boty.

No, to je asi tak všechno, z čeho jsem se dneska chtěl vypsat, tak přeji hezkou zábavu s kompilovanými hrami a buďte rádi, že nejste chudší o 300$.