Yoyogames Marketplace

Možná jste si všimli, že firma Yoyogames ( výrobce Game Makeru Studio ) nedávno otevřela obchod s resources ( grafika, zvuky, kódy, shadery..). Vyzkoušel jsem si to a můžu popsat, jaký dojem to na mě udělalo.

Vzhledem k tomu, že každá hra potřebuje velké množství dobře vyladěných resources a ne každý disponuje schopností účinně vytvářet všechny možné typy je jistě skvělá věc, že yoyogames začali podporovat jejich distribuci mezi uživateli Game Makeru. Na druhou stranu je otázkou, co je k tomu vlastně vedlo a proč se tak rozhodli právě teď.

Dovolil bych si pustit se na tenký led pustých spekulací. Lze předpokládat, že motivací čistě komerčně působící firmy jsou peníze v každém momentu jejich počínání. V situaci, kdy zájem o Game Maker dávno není takový jako u verzí 5 až 8 může být příprava avizované verze Game Maker Studio 2 poměrně finančně riskantní podnik. Na Game Maker blogu (http://gamemakerblog.com/) se objevila anketa sondující ochotu stávajících uživatelů platit za časově omezené licence Game Makeru. Čili narozdíl od současné lifetime licence by se musel Game Maker kupovat stále znovu. Zdá se, že se tato novinka může s příchodem GMS 2 skutečně objevit i přes poměrně negativní stanovisko komunity. V souvislosti s touto snahou objevit nové zdroje příjmů se může jevit otevření obchodu s resources skoro jako charita. Jenže jako první se v nabídce obchodu objevily produkty z dílny samotných Yoyogames a rozhodně se nenacházely v kategorii FREE čili zdarma.

Je zřejmé, že otevřít obchod jako prázdný by bylo nepřijatelné, ale nemohu se ubránit pocitu, že vše bylo nastaveno pečlivě tak, aby se především prodaly výtvory z dílny Yoyogames. Chybí totiž jakýkoli upoutávací systém upozorňující na nově přidané produkty, takže čím víc produktů obchod obsahuje, tím je těžší zajistit, aby si produktu v obchodě vůbec někdo všiml. Jednoznačně jde o systém fungující dobře pro prvních několik desítek produktů a další mají prostě smůlu. Pozitivní je pouze fakt, že kdo si dokáže externě zajistit reklamu na své produkty, má možnost fungovat dobře i tak.

Samotné použití obchodu je z technického hlediska poměrně bezproblémová záležitost, pokud jsou splněny určité podmínky. Za prvé musí být člověk vlastníkem Game Maker Studio Professional a zatím funguje jen v tzv. Early Access verzi, což je distribuční kanál pro méně stabilní verze s větším množstvím nových možností. Při registraci uživatelského účtu v obchodě je vyžadován mail,  ze kterého byla zakoupena licence Game Makeru. Pod jednou registrací ovšem může publikovat i několik vydavatelů. Takže i jediná registrace může fungovat jako nějaké publikační centrum.

Přístup do obchodu vytvořen je především přímo z Game Makeru. Login z prohlížeče bez spuštěného GMS sice umožní balíčky nakupovat nebo spravovat vlastní publikované, ale neumožní je stáhnout a použít. Reálný download/upload souborů se provádí pouze v novém menu Game Makeru nazvaném „Marketplace“, kde je umožněn import do aktuálně otevřeného projektu, případně export z něj.

Je samozřejmě povoleno prodávat jen vlastní výtvory a také jsou poměrně přísná pravidla na kvalitu ( např. skripty musí dodržovat jednotné konvence, musí být komentované apod. ). Balíčky musí být menší než 50MB, jinak je nelze publikovat vcelku. Je nutné mít připraveny screenshoty specifické velikosti, ikonu, upoutávkový pruh a je velmi vhodné mít stránku podpory produktu a informační video na youtube. Publikované věci procházejí jakousi předem neurčenou kontrolou než jsou k dispozici nakupujícím. Je třeba možná dodat, že i produkty zdarma jsou chápány jako nákup – prodej a tak je s nimi zacházeno stejně jako s placenými.

Návštěvnosti jednotlivých produktů v obchodě nejsou velké. Publikoval jsem brzy po otevření zdarma svůj PathForge – jednoduchý systém přípravy křivek ( Paths ) a s pouhými cca 70 staženími je 19tý nejstahovanější celkem. Video s upoutávkou na youtube má okolo 90 shlédnutí. Externí reklamu jsem nedělal, takže jde čistě o výkon obchodu jako takového. Popularitě přispělo zejména včasné publikování a taky minimální konkurence v dané kategorii.

Každopádně nejde o velké zisky a pokusy prodat balíčky za „velké peníze“ skončily, pokud jsem si všiml, skoro ve všech případech nezájmem a slevami většinou až do stavu „ZDARMA“. 🙂
Celkově bych viděl zavedení obchodu jako pozitivní záležitost, která už delší dobu chyběla a pokus o oživení zájmu o Game Maker touto cestou byla dobrá a všeobecně prospěšná strategie. Yoyogames si tím mimo jiné podpořili slevovou kampaň a legální uživatelé získali ucelený přístup k výsledkům práce celé komunity, aniž by bylo třeba se příliš brodit odpadem jako tomu bývá na fórech a zájmových webech. V rozrůstajícím se počtu resources je možné získat zdarma velice zajímavé kousky. Limitace na Early Access verzi není podstatná, protože je možné mít její souběžnou instalaci a zakoupené resources po importu vykopírovat do kteréhokoli kompatibilního projektu.

Pokud máte své zkušenosti s yoyogames marketplace, podělte se. Vím, že např. Kešu úspěšně publikoval produkt a možná tedy i někdo další tam může mít svá želízka v ohni. Případně pokud jste něco šikovného nakoupili či zdarma stáhli, může to být zajímavé i pro ostatní.