Warped Times: Pres3nt – je to za námi!

 

Zdravím!

Dnes je to téměř měsíc po vydání Warped Times: Pres3nt. Proč píšu o této události až teď? Ve skutečnosti jsem si představoval vydání hry ve velkém stylu po boku svých spolupracovníků a pěkným příspěvkem na blog, věci se ale rozhodly jít jinou cestou. Všechno v závěru dopadlo trochu jinak a museli jsme se přizpůsobit a alespoň já se hodně naučil. Ale od začátku.

logo_big2

Píše se hězdný čas 22102014 a do vydání zbývají 2 dny. Podle kalendáře před sebou mám hotovou pre-release verzi hry a chystám se na poslední testování a ladění detailů. Ve skutečnosti jsem teprve včera dokončil poslední chybějící obsah hry a verze, kterou tu mám, rozhodně nemá blízko k finální, spíše se konečně jedná o betaverzi. GreenMan s chylexem dokončují systém finanční podpory na webu a doufají, že všechna práce, kterou jsem jim vymyslel, nevyjde nadarmo.
Chylex ladí anglický překlad a Darkness s Tomášem Olivou úspěšně skládají poslední skladby. Atmosféra před vydáním se stupňuje a je plná očekávání a já si uvědomuju, že kromě nejvěrnějších testerů (pokud si zrovna den před vydáním nevzali „dovolenou“…) leží celé vydání už jen na mě.

Naplněn sebevědomím odesílám tweet s tím, že hra zítra vychází a spouštím hru. Moje představy ale najednou tvrdě naráží na skutečnost když zjišťuju, že seznam úkolů už dávno přerostl míru, kterou bych dokázal zvládnout za jediný den. Nic ale nevzdávám a ponořuju se do práce. Úkolník se začíná zastavovat a dosáhl rovnováhy – počet příchozích chyb odpovídal počtu opravených. Nakonec je jasné, že se vydání musí odložit. Zvolil jsem odhad 2 dny – dnes vím, že jeden, dva dny navíc by byly vhodnější, ale chtěl jsem už hru opravdu dostat na svět, protože jsem začínal ji pomalu nenávidět.

WT3_12

Vydání je teda odloženo. Bohužel se teď moje dokončovací práce kryjí s testem z deskriptivní geometrie, která musela jít stranou (i tak bych ji nenapsal dobře, tento předmět vyvržený ze samotného pekla s učitelkou vyvrženou z něčeho ještě horšího mě bude stát celé 4 roky školní snahy). Přiznám se, že z následujících dní si pamatuju jen útržky posledního dne :D. Vím, že noc před vydáním byla ta nejdelší v mém životě. Asi o druhé hodině mě jako poslední z mých služebníků opustil GreenMan. Téměř do rána jsem opravoval poslední chyby, přičemž jsem zapomínal i jíst, čehož jsem následující dny hodně litoval 😀 Ve 4 hodiny jsem se odebral do postele s tím, že hra byla vcelku připravená a stačilo dát dohromady soubory a webové prezentace. To všechno jsem stihl ve škole. Naštěstí jsme byli v tu chvíli všichni online, takže když nastal správný čas (hra nebyla v ideálním stavu, ale lepší už by to nebylo), vypustili jsme hru do světa. V hodině občanské nauky, trochu jinak, než jsem si představoval, ale přece jenom společně :D.

 

A se dělo dál? V prvních chvílích mě to bylo jedno a užíval jsem si obrovské svobody, kdy jsem se nezabýval myšlenkami na zbývající práci, blížící se termín nebo nedostatek času na školní hru. Přišel jsem domů, odpověděl na pár zpráv v týmu a i přes zvědavost z reakcí na hru jsem úspěšně upadl do spánku :). V následujícím období jsem se odebral do stavu regenerace – věděl jsem, že je potřeba doplnit prezentaci hry na další weby a odeslat maily herním webům, ale nebyl jsem toho schopný a moje noční/ranní akce bez jídla mi způsobila drobné problémy, kdy jsem ještě několik dní nemohl pořádně jíst 😀 S rozesláním mi hodně pomohl Darkness, i když jsem to tehdy ani všechno nesledoval 🙂

gamejolt_trailer

Určitě vás ale spíš zajímá, co se stalo se hrou. Trochu mě zklamalo, že někteří z testerů (oni dobře ví) brzy po vydání „náhle“ objevili kritické chyby a tak byla na cestě první aktualizace, která by vyšla i tak, ale tyto chyby neměla obsahovat ani první verze. Ale stává se to a je nejspíš moje chyba, že jsem si neuvědomil kolik jsem ochotný hře obětovat a jiní na to připraveni nejsou.

Problémem je, že to byla jedna z mála věcí, které se okolo hry od vydání udály. Abych byl úplně upřímný, byl jsem z vydání spíš zklamaný. Nechci, aby to vyznělo tak, že jsem měl nepřiměřené představy, moc si vážím každého příspěvku, který se ke hře objevil a byl jsem nadšený, když se našel někdo, kdo se rozhodl dokonce využít náš systém finanční podpory. Jenom mě zklamalo, že jsem nezískal téměř žádnou reakci od jednotlivých hráčů – veškeré názory na hru z vnějšího světa jsem se dovídal z několika recenzí, i když pěkných.
Říkal jsem si, v čem je chyba? Je hra špatná, nezábavná, stereotypní, nebo jde i o zvolenou formu – herní doba je na freeware hru dokonce vyšší, než jsme plánovali (dohrání zabere aspoň 3 hodiny) a obtížnost hře taky nepřidává, ale tu jsme se snažili upravit v poslední aktualizaci.

 

Během vývoje jsme se snažili poprvé nezanedbat ani práci s propagací a vydávali jsme pravidelné ukázky i články na zahraničních webech, na čemž má velkou zásluhu náš „komunikační důstojník“ Honzas4400. Je pravda, že jsme začali psát až ke konci vývoje, ale nemyslím si, že by to bylo lepší. Možná jsem v tomto i ovlivněný dávnou slávou VCH fóra, kde se svého času dala snadno získat spousta názorů i na obyčejnou hru. Tehdy ale byla jiná doba a nemá smysl se k ní vracet 🙂

Naštěstí se postupně situace zlepšila. Dnes máme dohromady v obou jazycích asi 82 stažení hry, což je pěkný výsledek a po odvysílání recenze v pořadu Indian nám napsal dokonce fanoušek, který byl odhodlaný dohrát celou sérii a vyzkoušet i naše další hry, jeden hráč se objevil i na Yoyogames fóru. A jak tu nedávno moc pěkně napsal TomBen, „Pokud jsi svým dílem udělal radost alespoň jednomu hráči, nebyla ta snaha marná.“ GreenMan by dodal, že obrovským úspěchem už je samotné vydání hry a skutečnost, že jsme to nevzdali a získali hromadu zkušeností. Takže teď se kolem hry cítím mnohem líp 🙂

 

Dnes už máme vydanou snad finální verzi 1.2 a jsem s ní konečně spokojený tak, jak jsem si to přál při vydání hry, ale potřebovalo to ještě nějaký čas. Chtěl jsem napsat tento článek jako seznámení se hrou a odkazem ke stažení, ale nakonec jsem se víc rozepsal k pocitům, které mě provázely od vydání po teď. Možná bych se mohl o samotné hře a vývoji rozepsat ještě jindy 🙂

 

Nakonec přikládám odkaz na oficiální web, kde můžete stáhnout aktuální verzi. Budu moc vděčný, pokud hru vyzkoušíte. Pokud vás nebude bavit hratelné intro v léčebně, které je důležité hlavně kvůli příběhu (zjistil jsem, že někteří hráči příběh ignorují, což je škoda, protože si hra na příběhu zakládá, ale každý hrajeme jinak), můžete jej přeskočit pomocí malého triku – ESC a Návrat do mapy v české verzi.