Volání rodu / Gorily v mlze

Po dlouhé době bych se rád pochlubil se svým novým konceptem hry. Tradičně z mé hlavy námět praštěný, a nejspíš složitě hratelný, na druhou stranu ale myslím, že je originální a snad i zajímavý.

Náměty na hry už dávno nevypouštím hned jak mě napadnou, ale pracuji s nimi (poslední dobou víceméně jenom pro svojí radost), spojuji je, snažím se z nich vytáhnout to, co by při hraní mohlo bavit i mě.

Docela dlouho nazpátek jsem někde popisoval herní princip, ve kterém se hráč staral o domorodý kmen (zobrazený hieroglyfy na stěně jeskyně) ve kterém hrál u postav roli věk, pohlaví a další faktory. Tahle forma zobrazení populace se používá třeba ve statistice – stromy života, ale je to docela velká abstrakce.

Nedávno se mi do rukou dostala krásná kniha D. Fosseyové Gorily v mlze (též sfilmováno), a pozorování života goril mi vyloženě učarovalo. Gorily mají jednoduchý život – potrava, spánek, děti, smrt, ale přes to, že v jejich životě je jenom pár faktorů, je jejich život (žijí v širokých rodinách) hodně rozmanitý a zajímavý.

Kniha mě inspirovala k tomu, abych se pokusil život rodu přenést z abstraktního stromu do prostoru. Ze začátku jsem řešil to, aby nebylo moc klikání – pokud by postava měla víc tahů, a hráč měl rod třeba jen o 10 postavách, asi by to bylo nepřehledné, a rychle by se uklikal. Jeden klik na postavu a tah snad ale docela jde. Jeden tah je zároveň jedním časovým obdobím postavy, takže každý krok je pro postavu docela zásadní. To by mohlo hráči dodat dilema toho, zda je důležitější aby si postava udělala zásobu pro další tahy, nebo se třeba věnovala pokračování rodu – mimochodem tahle část je samozřejmě dost kotroverzní (myslím že na krevetě jsem taky zveřejňoval námět hry slepičího hejna, tam se ale ovládala jenom postava nejvíš v hierarchii hejna). Nakonec jsem zvolil to řešení, že postačí, pokud vedle sebe stojí dvě postavy rozdílného pohlaví v plodném věku.

Momentálně mám hotový základní enžín se základními vlastnosti postav obého pohlaví. Chlapi to mají lehké, dětství, dospělost, u bab přibývá období těhotenství, a vzhledem k jeho době i něco jako přechod (pokud trvá těhotenství 2 tahy, nemá cenu do toho jít tah před smrtí stářím).

gosocio

Kromě životního cyklu postav je důležité samozřejmě dožití – zatím je pevně nastavené na 10 tahů, kapacita žaludku, a vzdálenost o kterou se můžou posunout za tah – tu mám nastavenou v závislosti na věku, děti a staříci udělají sotva pár krůčků, dospělí mají docela solidní dosah (dospělí pak třeba dětem mohou nechávat jídlo v jejich omezeném dosahu, což je též vlastně forma interakce, ikdyž jenom v hráčově hlavě).

Je zajímavé, že testovací hraní už jen s touhle jednoduchou mechanikou vede k tomu, že se hráč jinak chová k postavám podle toho, jakou pro něj mají momentální hodnotu. Při nebezpečí vyhynutí rodu mají pro něj cenu plodní jedinci, při přemnožení může obětovat postavy bez větších výčitek. Samozřejmě v tom hraje roli i prostředí, které by bylo na samostatnou kapitolu. Velikost a rozmístění zdrojů už nutí hráče taktizovat, což je myslím fajn.

Další vlastnost kterou bych do hry vložil je síla, samozřejmě zas naprosto nekorektně ale realisticky v závislosti na pohlaví a stáří. Jednoduchý nepřítel by hráče nutil mít dostatek silných jedinců (boj si představuji jednoduchý, postava s útokem 1 postoupí na políčko s medvědem 3 a zemře, přičemž mu ubere 1 život).

Co s tím dál zvažuji, kombinuji a vychutnávám si. Možností kam to směrovat je totiž hodně. Mohlo by být zajímavé pracovat dál třeba s prostředím, pokud by se podařilo vymyslet jednoduchou ekologii, musela by skupina řešit ještě budoucí vývoj krajiny tak, aby si neházel klacky pod nohy (samé stromy ).

Každopádně třeba specifické ovoce, které prodlužuje dožití nebo kapacitu žaludku postav, ať už by šlo o jednorázové nebo dědičné vlastnosti, se samo nabízí. Nebo naopak nemoci a jejich přenášení, postava, která se dostane do bažin se musí držet dál od skupiny, pokud se nevyléčí snězením nějaké rostliny (vtipné by mohlo být, aby si na tyhle závislosti co je na co dobré přicházel sám hráč). Momentálně mi funguje kanibalizmus, postavy se můžou krmit ostatky svých blízkých (běžné u domorodců, známé i u goril), zatím ale na to nemám další návaznost.

Jednoduchá a zajímavá je možnost volby pohlaví novorozenců, muž je síla, baba je potenciál pro další růst skupiny.

Nelpím ani na tom, že by se mělo jednat o gorily, pokud bych je chtěl stvárnit jako pravěkou skupinu lidí, mohly by roli hrát i předměty – oštěp pro boj, sekera pro poražení stromu, oheň – třeba jako ochrana před nepřáteli, nebo pro likvidaci skupiny stromů.

Možností kam to posunout je docela dost, a mám radost že jsem se rozhýbal, a tenhle jednoduchý enžínek vytvořil. Netuším, jestli se mi to podaří pro hráče nějak dokončit (ani techdemo zatím nedávám, je to šíleně neoptimalizované), ale pocit, že se mi podaří tuhle skupinku závislou sama na sobě tvořícím se světem je boží. Jestli se mi povede to někam posunout, třeba zase poreferuji.

Umíte si takovou hru představit? Myslíte že by to mohlo být zajímavé i pro někoho jiného než praštěného tvůrce? Napište do komentů, budu rád…

gorily

Herní mapa s třemi postavami v základním prostředí

 

go

Čtvercová mřížka