Spriter – animační program

Doporučení skeletového animačního programu Spriter.

Potřeboval jsem zrychlit tempo produkce animací, a protože animace byla dopředu v podstatě skeletová, přímo se nabízelo najít skeletový animační program, který by mi dovolil snadno upravovat pozice jednotlivých částí postavy.

Hledal jsem něco jednoduchého, intuitivního, a pokud placeného, pak za rozumné peníze. Potkal jsem toho hodně, ale z videí na mě nejlépe působil animační program Spriter, který dělají vývojáři počítačových her pro vývojáře počítačových her.

Základní funkce člověk pochopil prakticky hned – byť pravda, abych zjistil, jak se vkládají kosti (Alt + levé tlačítko myši) a jak se k nim přidávají nakreslené části (vybrat kost, zmáčknout B a kliknutím přiřadit část), musel jsem otevřít help.

„Složitější“ věci jsem pak zjistil z ilustračních videí. Například funkce ukotvit nohy a v dalších klíčových snímcích hýbat jen zbytkem bez nutnosti znovu připoutávat nohy k podlaze. Popřípadě možnost jednoduše do celé animace přidat nové prvky včetně přiřazení pohybu určité části.

Jak je to s verzemi programu? Free verze je naprosto dostačující. Export snímku v png formátu a v libovolném počtu. Profesionální verze jen za pět stovek.

Spriter

A jaký to má háček? Jeden přeci. 🙂 Program je stále ve vývoji, takže se člověk občas setká s tím, že některé věci by mohly být lepší (hodnotím build 4, aktuální je build 5) – například možnost přeřadit věci v „depth“ sloupci najednou a ne po jednom by občas skutečně bodla. Dál možnost nějak lépe přepínat mezi kostmi, které jsou blízko u sebe. Každopádně to nejsou žádné velké problémy a je nutné říct, že kdybych neanimoval slečnu, jak běží v šatech (což není nejrozumnější nápad), většiny z nich bych si ani nevšiml.

Pokud tedy také někdo hledáte příjemný způsob jak vytvářet plynulé animace, jednoduše je upravovat a ladit, vřele doporučuji sáhnout právě po tomhle programu. 🙂

Oficiální stránky: http://www.brashmonkey.com/index.htm