Slepičí úlet

Tak se mi snad konečně podařilo aspoň nějak uchopil utkvělou myšlenku na strategii s rozením nových generací trochu pravděpodobnější cestou než klikáním na radnici (herní  stereotyp z her alá Age of Empires). Po dlouhé úvaze jsem to nakonec moc nehrotil, a vybral si slepičí hejno.

Stačilo zadat pár situací, jak se budou ostatní slepice chovat s ohledem na postavu, kterou hráč ovládá – alfa samec, a už to docela zajímavě fungovalo. První prototyp hry je uploadnutý na gamejolt.com, bohužel stránky z práce neotevřu, tak nedokážu ani zalinkovat, za což se omlouvám. http://gamejolt.com/games/strategy-sim/chicken-way/23192/ (doplnil Liki)

Hra ve zkratce

Prostřednictvím alfa kohouta ovládá hráč hejno. Zvířata mají jednoduché, ale přesně dané vzory chování, kterými se řídí při hledání potravy, vzájemném kontaktu či následování vůdce hejna.

Krátkodobé cíle hry jsou zajištění dostatku potravy a ochrana před nepřáteli. Slepice je potřeba vést tak, aby nešly v zákrytu, a nevyjedly si navzájem cestu, nepřítel je zároveň i konkurent, který hejnu spase jídlo ve směru jeho cesty. Nenasytná kuna ale může pomoct zeštíhlit stádo divokému kohoutovi, a tím usnadnit i další postup.

Dlouhodobým cílem je zajištění zásob (nakrmená slepice přežije vyčerpávající cestu), a přežití druhu: bez mladých kohoutů nemá druh nástupce alfa samce, bez slepic je druh odsouzený k vyhynutí.

Chování hejna funguje především v závislosti na vzdálenosti od alfa samce. V jeho blízkosti si samostatně vyhledají potravu, dál od něj se snaží alfu dohnat.

Alfa samec se pokouší provést hejno v životaschopném stavu přes všechny nástrahy, dovést ho k potravě a udržet populaci.

Hrdlem lahve prochází populace ve chvíli, když už neexistují žádné slepice, nebo se nepodaří vylíhnout novému kohoutovi. Dočasně ale může existovat hejno bez kohoutů, naděje existuje do doby, než se zjistí pohlaví dorůstajících potomků. Tyhle momenty ve hře jsou obzvlášť dramatické, hráč si může maximálně dopředu připravit co nejvíc potencionálních nástupců ;), a ve chvíli, kdy mu umře kohout mu nezbývá než fandit.

Co s tím

Přiznám se, že nemůžu, a vlastně ani nechci dělat řemeslnou práci. Každopádně mám pocit, že už s tím, co mám, by šlo dojít k cíli (frewarovce hozené ve směru hry Shelter roztažené mezi víc generací) docela v pohodě. Předem uznávám, že námět je tak jetý, že to nejspíš moc nezaujme, ale opět se pasuji na roli nepochopeného génia, protože „vím“, že to není blbé. Trochu problém by snad mohl být s námětem, hrát za kohouta který pigluje svoje hejno aby prošel celou mapu je husté, ale snad to není přes čáru.

Grafika a proměnné

Trochu problém je, že slépky by měly nějak zobrazovat víc stavů, minimálně věk a sytost. Tohle jsem zatím jinak než výpisem proměnné nevymyslel (snad dvojkruh s barevnými segmenty?).

Ladění

Co se týče prvků, nepřidával bych moc nových čistě z toho důvodu, že se domnívám, že je zajímavější se zaměřit na samotnou interakci v hejnu než na to, že budou slepice zobat jen jeden druh potravy. Navíc by mohlo být zajímavé využít to co už ve hře je, například hladem chcíplá slepice by se hodila jako náhradní zdroj pro předpokládejme podobně zbědované kolegyně.

Zajímavé by mohlo být přidat možnost letu hejna, hodilo by se to i jako herní prvek – záchrana před nebezpečím, omezení by šlo jistě vymyslet jednoduše (například jeden let na život alfa kohouta).  A když přihlédnu k inspiraci Shelter, šťouchnutím kohouta do nějakého keře by se mohly omezeně generovat plody v jeho okruhu.

Jam

Zatím mám tedy celkem (snad) realistickou simulaci slepičího hejna, pokud bych ale chtěl sám roztáhnout křídla fantazie, nejspíš mi to přestane pasovat, a musel bych se uchýlit k nějakému fantasy druhu.

Jenže se přiznávám, že přesně tohle bych docela rád. Nejsem zas tak upnutý na drůbež či zvířata (asi hodně podobně by to mohli být třeba králíci), ale rád bych se zabýval zmíněnými vztahy v hejnu, protože bych tím ke hře přidal další rozměr.

První co by šlo řešit je vlastnictví. Hejno se skládá s jedinců, kteří si víceméně hledají potravu sami. Zajímavé by bylo, kdyby dokázali změnit formu vlastnictví a začali zrní sdílet, ať už předáváním při kontaktu, či globální proměnnou pro celé hejno; nošení na jedno místo se myslím při dynamice hry moc nehodí. Tahle jednoduchá změna by umožnila specializaci „povolání“, slépky by mohly v klidu sbírat a snášet vejce, kohouti by sloužili jako aktivní obrana či lovci (vím určitě, že slepice jsou i masožravé, jako děcko jsem jim házel vrabce postřílené vzduchovkou a mohly se po nich utlouct). Touhle jednoduchou změnou by hejno dostalo skoro podobu domorodého kmene. Takže i pokud bych nepřidával dál, už jenom takovéhle vylepšení by mohlo přinést zajímavou možnost s bojem o potravu a zdroje.

Problémy

Nevýhodou je, že pokud má hráč jen o trochu větší populaci, stane se každým tahem velké množství docela zásadních akcí, což může být nepřehledné. Šlo by to asi řešit postupnými automatickými tahy každé slepice, když přiznám se, že v prototypu to řešit nechci.

Další problém jsou již zmíněné proměnné slepic. Rozhodně minimálně sytost je zásadní, a vzhledem k tomu, že by měly slepice zobat vše na co narazí, je těžší přijít na to, jak to zobrazit. Pro mě osobně, ikdyž jde o prototyp, asi likvidační.

Závěr

Momentálně jsem ve stavu, kdy se mi dlouho nepodařilo žádnou hru dotáhnout. Každopádně k námětům her se sociálními interakcemi se vracím znovu a znovu, a tenhle koncept na rozdíl od jiných není tolik abstraktní, což je určitě výhoda. Takže věřím, že ikdyž hru nedotáhnu ani k hratelnému prototypu (na gj nějaká verze je, ale prezentoval bych to případně radši až to bude připomínat hry), snad koncept dřív nebo později využiju na nějakou variantu námětu.

Co si o námětu myslíte? Je to hodně praštěné? Napadá vás k tomu něco? Předem dík za komenty.