Recenze ve vztahu ke Steamu

Cubesis v září díky polskému vydavateli Wasteland Interactive vyšla na Steamu. Pomohlo to hře nějak? Změnily se prodeje? Změnily se recenze?

Umístění na Steam je svého druhu statusový symbol, což znamená, že hry na Steamu se považují za hodné koupě. Dokud na Steamu nejsou, vzbuzují podezření. Vyvolávají otázky: „Je to opravdu dobrá hra?“ V téhle věci jsme si skutečně polepšili a je potřeba říct, že je to situace příjemná, protože lidé už vaše počínání berou vážně a významně. Je to posun od pohledu: „On dělá pochybné hry,“ k perspektivě: „Wow, to je hustý. Ty jsi borec. Gratuluji!“ Další příjemnou věcí je určitá úspora času. Když jsme hru vydávali na Desuře a GamerGate, strávil jsem desítky hodin pátráním po kontaktech a rozesíláním e-mailů. Odezva byla minimální. Teď si o kódy ke hře recenzenti a „youtuběři“ („tytrubeři“) píšou po desítkách sami. Člověk cítí jistou pozornost a to je příjemné.

Těchto deset minut slávy má ale také své stinné stránky. Jsou to hráčské recenze na Steamu. Zdá se sice, že negativní hodnocení hry pochází od hráčů, kteří hru nepochopili a úplně se s ní minuly, což dokazuje nízká přínosnost (ta se zakládá na hodnocení recenze hráči) takových recenzí, stále však platí, že snižují celkové hodnocení hry. V době, kdy byla hra z hlediska uživatelského rozhraní silně nedoladěná, byla kratší, celkově zkrátka horší, dostávala v klasických recenzích sedm až osm z deseti. Člověk by si řekl: „Inu, dobrá, jsou to jen uživatelské recenze na Steamu. Čert je vem,“ jenže věc je složitější. Většinu původních připomínek jsem kriticky zvážil a snažil jsem se jim vyhovět. Na hře jsem tedy strávil několik dalších stovek hodin. Dalo by se čekat, že se hodnocení na stránkách zvedne a bude se přiklánět spíš k osmi z deseti, když prakticky všechny neduhy zmizely nebo se velmi radikálně zmírnily. Opak je pravdou. Recenze mimo Steam nyní klesají a ukazují šest a šest a půl, což je průměrné hodnocení na Steamu. Našel jsem takové sice jen dvě, ale přesto to podle mě ukazuje trend. Dokonce i stránka, která původní verzi zhodnotila na sedm, nyní novou verzi hodnotí na šest, přestože původní vytýkané neduhy zmizely. Samozřejmě je možné, že jsem hru nějakým zvláštním způsobem zhoršil, ačkoliv se mi zdá stále stejná. Pravděpodobnější je ale postup v duchu: „Hmm. Je to fajn hra, ale vlastně moc nevím, kolik jí dát. Jak to vidí lidi na Steamu? Hm. Průměr je šest. No tak jo.“ Je to sice závěr alibistický, ale zdá se velmi plausibilní, obzvlášť, když uvážíme, že jedna z recenzí vytýká věci, které o hře už dávno neplatí. Lze tedy předpokládat, že její autor hru nehrál, ale pouze se podíval na starší „předsteamové“ recenze. Co to všechno znamená? Steam v podstatě nahrazuje průměrné hodnocení na Metacrytics, které pro Cubesis neexistuje a nastavuje tak průměrnou známku hry. Je to jakýsi standard, od kterého se dále odvíjí hodnocení hry. Pokud se mi hra spíš líbí, dostane o něco vyšší než průměrnou známku. Pokud z ní mám vlažné dojmy, pak průměrnou atd.

Jak jistě chápete, hra pak hořkne na patře ještě o něco více než dosud. I přes všechnu sebekritiku a vědomí určitých nedostatků, pokud jde o současné standardy, si tohle podle mě nezaslouží. Útěchou nejsou ani asi tak dvanáctkrát vyšší prodeje (za první měsíc) než v ostatních obchodech (dohromady za cca půl roku).

Na závěr zbývá otázka, zda je takové hodnocení špatné. Samozřejmě je velmi pěkné, když vím, jak na hru reagují hráči. Uživatelské hodnocení tvoří podstatnou součást hodnocení hry, snad proto jsou tak oblíbená videa na YouTube, ale zbývá tu otázka: k čemu tu pak pan recenzent je, když nemá vlastní názor? Opravdu má přepapouškovat mínění hráče? Neměl by se spíš snažit ukazovat na zajímavé věci tam, kde je (právem) slepý dav (právem) přehlíží? Nečekáme od recenzenta nějaký hlubší vhled? Potřebuji recenzenta, aby mi zaručil, že hra s rozpočtem o osmi cifrách bude dobrá, nebo je to spíše tak, že chci, aby mě upozornil na kusy, které bych jinak minul?

Tyto závěrečné otázky už snad míří příliš daleko, ale pointa je snad jasná: recenzent, který hru nezkusí a nedokáže ji ohodnotit sám, je k ničemu.