Po kolejích jede vlak

Nápadů jsem měl několik, nakonec jsem si vybral vláček. Zatím si dávám vůli, jak s tím naložím, ale rychlou představu na tohle téma mám, tak nastřelím.

Tahová hra, pohled zboku. Ovládáte lokomotivku jedoucí po trati, kterou hráč těsně před vlakem tvoří, někam – do levého okraje, na divoký západ, to je fuk.

Trať lemují stromy, a ty slouží zároveň jako palivo a stavební materiál (základní dilema ve hře topit či stavět?). Terén je rozeklaný, je tedy potřeba stavět dřevěné mosty. Stoupání či klesání lokomotivka zvládne nejspíš jen o jednu výšku, je tedy na hráči, aby mu „umetl“ cestu. Vláček by samozřejmě měl mít nějakou spotřebu, ideální by bylo, kdyby zohledňovala výškovou náročnost trati (z kopce jede setrvačností, což dá jednak hráči čas nesekat dřevo pro kotel, ale chvíli v klidu stavět, do kopce naopak požere třeba dvojnásobek dřeva). Další faktor by mohl být náklad, to by dodalo hráčovi další dilema – jsi sysel a nakládáš si plný uhlák? Tak za to zaplať zvýšenou spotřebou, protože vláček to za tebe musí oddřít.

To by mohlo na základní nástřel stačit. Další věci by šly vážit – například transfer proměnných: když pokácíš strom, přibude paliva až ve chvíli „kolize“ s vláčkem nebo naskočí automaticky jako globální proměnná?

Spousta věcí je automaticky šikovně po ruce pro potřebu iterace (doufám že to slovo používám správně). Kapacita uhláku ovlivňuje obtížnost, graficky i herně by bylo príma mít soustavu topeniště – kotel, i s prázdným topeništěm má hráč ještě malou rezervu (životy). Kdybych v tomhle prvku pokračoval dál, stálo by za zvážení, zda nedoplňovat tlak třeba jen při jízdě bez spotřeby (z kopce).

Přidávat jdou i další prvky, automaticky se nabízí nutnost doplňování vody pro kotel, překážky na trati, které je potřeba minout (indiánský tábor, vlci kteří jdou „zastřelit“ za cenu tahu) nebo naopak pasažéři které musí nabrat. Kdybych se rozjel ještě dál, suroviny by šly měnit za výbušniny (další možnost úpravy terénu), nebo dokonce rpg prvky – schopnost těžení dřeva, dosah „pracovní čety“ od vláčku, atd..

Pocitově to jde asi hnát ke casual hraní, či k survival lamohlavce zda, či kam až dojede.

Ovládání by nemělo být složité, kliknutím na strom přidáme kuláčky, kliknutím nad propast přibude kus mostní konstrukce.

A teď co mě může při vývoji sejmout. Jednak musím vážit, zda trať předem navrhnu či se bude generovat. To první mě uvrhne do nutnosti koumat, aby šlo dojet někam se správnou obtížností, druhá možnost mě donutí přemýšlet o matematické závislosti trati a vlastnostech vláčku – nefér suchou poušť s kopcem uprostřed by mi asi hráč po právu otloukl o hlavu.

Tolik první nástřel. Je to první co mi přišlo na mysl, uvidím, co z toho nakonec bude. Budu se asi snažit o maximální jednoduchost, což by myslím tenhle koncept mohl splňovat, aniž by ztratil hratelnost. Zaujalo vás to? Nějaké připomínky nebo poznámky k tomu? Budu vděčný za každý koment..

vlak

Aktualizace 6.11.

Pro stavbu mostů jsem zkusil použít svůj starý enžín mostních cihel, a výsledek je myslím zajímavý.

Takže celé to survival které jsem popisoval na začátku je víceméně navíc (či nanic), holé stavění s časovým limitem stačí.

Kvůli přehledu jaký terén hráče čeká, jsem ve hře dovolil posouvání obrazovky jak je libo, může začít stavět třeba v půlce levelu. Čímž se role obrátily, nehoní žádný pronásledovate – čas mašinku, ale mašinka honí stavaře.

Takže se mi to celé změnilo v něco co jsem moc nečekal. Příjemné je, že jsem si (ehm) leta lámal hlavu, kde svůl cihlový enžínek použít, k tomuhle to sedlo tak nějak samo.

Spoustu prvků tedy vypadne, a v postatě nejdůležitější rozhodnutí které mě čeká je, jak udělat level (nějaký generátor terénu, či navržený pevný level).

Aktualizace 12.11

 

Tak hra si prošla i lehkou krizí, to co vypadalo bez problémů se nakonec docela zašmodrchalo – celkem složité bylo u hry ošetřit všechny kolize, naštěstí mi s tím pomohl Peeter.

Dneska jsem se dostal ještě k dalšímu vrtání ve hře, a snažil jsem se odchytit všechny situace, ve kterých by mohl hráč vy/zneužít možnosti herního enžínu: například vzhledem k tomu, že se mostní konstrukce může podrazit, dalo se z kopce dostat postupným mazáním mostu. Jestli se mi podařilo odchytit všechny podobné situace si zatím nejsem jistý.Kdybyste měli chuť pomoc a ještě si přitom hru vyzkoušet, je k dispozici pracovní verze https://dl.dropboxusercontent.com/u/14402706/vlacek2.exe

Jinak záměr byl takový, aby vláček stoupal a klesal poctivě po mostech a terénu vždy maximálně o 1 výšku. Pokud by se podařilo zdolat větší rozdíl bez malusu (pád o 1 výšku ubírá 1 život), dejte mi prosím vědět…

Ovládání

levou myší pokládání mostních trámů, ale jen na pozici, u které se zabarví kurzor, pravou myší jen mazání mostů či holý tah. Ostatní pravidla snad vyplynou z hraní…