Ludum Dare 48-hodinová soutěž aneb stejně to všechno nestihneš

Ahoj! Byl jsem pobídnut, abych něco hezkého napsal na Krevetu. A nemusel jsem dlouho přemýšlet o čem budu psát, protože jsem zrovna předevčírem dokončil hru do soutěže Ludum Dare.

Ludum Dare snad netřeba dlouze představovat – soutěž, ve které máte za úkol v časovém úseku 48 hodin vytvořit hru na zvolené téma. Zvolený programovací jazyk, engine, technologie či styl je čistě na vás. Veškerý obsah musí (až na výjimky) pocházet od vás, takže jde o sólovou soutěž a všechen kód, grafika a hudba musí pocházet z vaší hlavy nebo ruky.

LD znám už delší dobu, ale nikdy mě nenapadlo se soutěže účastnit. V Unity umím celkem kulový, s HTML5 mám zkušeností ještě míň, a ještě abych stihnul hru za 48 hodin? Lol, nope. Na druhou stranu – proč to ale nezkusit? Ideální příležitost jak se právě v tomhle zlepšit!

Ale nápad zúčastnit se nepocházel z mé hlavy. Přišel s tím kamarád Protomace a nebylo potřeba mě přemlouvat.

2014-08-25_21-54-10-DxRCgET

Nebylo třeba mě přemlouvat

No a jde se na to! V pátek večer vytahuju papírek a zkouším předčasně vymýšlet nějaké nápady na různá témata, která byla na výběr a ze kterých se nakonec vybere jen jedno. Nejvíce se mi zamlouvalo téma Alchemy, kde jsem chtěl vytvořit malou multiplayerovou hříčku, ve které by jeden hráč měl za úkol sestavit mix nějaké látky a druhý protihráč připravit sadu protilátek a jeho látku tak zničit. Měl jsem ten koncept v hlavě, je to složitější a imho zábavnější než to teď tady popisuju.

Ale všechno tohle rozepisování a vymýšlení nápadů bylo stejně k prdu, vybralo se téma, které jsem vůbec nechtěl a na které jsem nebyl ten večer schopný vymyslet ani ň – Connected Worlds

Uff. V naší tajmzouně začíná Ludum Dare v sobotu 3:00 ráno. Budím se kolem 4:30, abych mohl co nejdříve začít a rychle začít ťukat hru. Než jsem nabootoval mozek, bylo kolem 5:00 a stále nevěděl jak s tématem naložit. Procházím různé věci, které by mě mohly inspirovat – nejjednodušší co můžete udělat je otevřít Google Images a naťukat tam název tématu a začít scrollovat skrz všechny ty obrázky.

Po asi půlhodině jsem to vzdal a z několika nápadů vybral ten, který se mi zdál nejlepší – simulaci tvorby sítě mezi dvěmi planetami. Jo, nebylo to nic extra, ale bylo to to nejlepší co jsem byl schopný vymyslet a byl jsem si takřka jistý že nic lepšího už asi nevymyslím. Takže jo, ten počáteční hype z tématu prostě nebyl. Ještě že byl hype z toho že se účastním prvního Ludum Dare, to stačilo a už jsem seděl u Unity a začal dělat rychlý prototyp. Dal jsem hře název Between a už jsem ťukal ostošest.

Jak jsem již řekl, vybral jsem si Unity. Pro rapid prototyping a vůbec rychlý development je to asi nejlepší volba. HTML5 je sice hodně lákavé, baví mě více a mám k němu blíž, ale byla by to hrozná ztráta času. Teď vím, že v HTML5 bych to za 48 hodin nestihl dokončit do hratelné podoby.

Kolem osmé hodiny se k tvorbě připojuje i Protomace, řekli jsme si co každý jdeme vyvíjet a oba jsme se začli věnovat tvorbě své hry. Po asi dvou hodinách jsem měl napůl funkční prototyp herní mechaniky. Ladil jsem dál a dál, dokud jsem se někdy kolem druhé nerozhodl začít pracovat na vizuálu a interfacu. Well, první chyba.

2014-08-25_22-08-11-t4xjb5S

Počáteční stav kolem poledne, tvorba herní mechaniky

Říkal jsem si – „Cool, teď udělám, aby to vypadalo k světu a pak se vrátím k herní mechanice a pořádně to odladím!!!“ … Haha.

Samozřejmě že u tvorby vzhledu celé hry, hudby, zvuků, ladění GUI etc. jsem se zahryzl skoro až do konce soutěže.

Už druhý den jsem se začínal dostávat do časové tísně. Ale to jsem očekával, že to přijde. Vždyť těch 48 hodin je hrozně málo. U některých příspěvků je to až umění, jak zvládnout udělat tak dobře vypadající a hratelné hry za tak krátký čas.

Takže se celý druhý den odehrával ve stylu „Paráda, všechno stíhám! Teda, možná ne.. Ale jo, stíhám. Ne, ne, fakt nestíhám!“

Já když jsem přehodnocoval zbývající čas

Ale v tu chvíli mě popravdě moc mechanika hry nezajímala. I když jsem věděl, že to budu muset jednou dodělat a odladit, užíval jsem si tvorbu GUI a věcí okolo. Vyhrál jsem si s pár detaily, které tam vůbec nemusely být. Mám pocit, že jsem místo skutečného 100% efektivního nasazení začal být trošku lazy a užívat si vývoj. Ale to je dobře, ne? Nevím, jako vývojář appek nejsem příliš zvyklý abych si užíval vývoj.

GUIscratch

První čmáranice GUIčka

2014-08-23_17-44-34-lYYaPOh

První verze samotného provedení GUI

Blížil se konec soutěže, zbývá nějakých 6 hodin do konce, je po deváté hodině večer, zavírají se mi oči a jsem unavený a chtělo by to začít ladit tu mechaniku hry. Hm, trochu pozdě. Ale nějak jsem to alespoň minimálně zvládl. Do té podoby, aby to bylo hratelné, jinak je to absolutně nevybalancované, chtělo to nastavit úplně jiné ceny a minimálně pětkrát to dohrát úplně do vrcholu aby se dala odladit ekonomika ve hře. Ale to jsem už nestihl.

Vzdal jsem to a releasnul jsem to takové, jaké to bylo, cca hodinku před koncem soutěže.

2014-08-25_02-17-14-llcxoeY

Finální vzhled hry

No, a taková byla moje první účast v soutěži Ludum Dare #30 !

Pokud jste dosud o LD neslyšeli, jsem rád, že jsem vám tuto soutěž představil a doufám, že se zúčastníte taky! Koukám, že jsem se slušně rozepsal, tak doufám, že mě za to nezadupete do země. Doufám, že článek nebyl příliš nudný, je pravda, že nemá moc informační hodnotu, spíš jsem se chtěl podělit s mým osobním dojmem ze soutěže. Doufám, že od vás můžu čekat nějakou odezvu na článek, abych věděl, že můžu příště zase něco napsat.

Tak snad se uvidíme u další soutěže Ludum Dare s číslem 31!

Hru Between si můžete zahrát třeba tady: http://majko.itch.io/between