Lovci a sběrači

Je skoro šílené se ohlížet zpátky na to, jak dlouho válím některé herní nápady v hlavě, ale přestože prostoru na ťukání je čím dál míň, povedlo se mi je dovést aspoň k funkčnímu prototypu. A protože se mi to nezdá úplně blbé, mám po hodně dlouhé době nepřekonatelnou potřebu se podělit. Navíc to tak nějak uzavírá pár mých posledních příspěvků na Krevetě, tak to snad dlužím minimálně sobě.

Za posledních pár let jsem tu popisoval poněkud mlhavý koncept strategie, ve které je hlavní myšlenka udržení rodu.  Trochu jasnější rysy se mi podařilo se mu dát hned dvakrát – liší se hlavně ovládání: u http://kreveta.net/slepici-ulet/ se ovládá jen alfa samec, ostatní postavy ho následují, u http://kreveta.net/volani-rodu-gorily-v-mlze/ táhne každá postava zvlášť.

Slepice i gorily se mi podařilo dotáhnout k funkčnímu prototypu, nicméně jenom samotný sběr potravy je po krátké chvíli celkem nuda.

Směrem k jednoduchým technologiím jsem se to pokoušel posunout u http://kreveta.net/z-ruky-do-ust/ , ale postavy tam nahrazovalo klikání – což je po chvíli nuda, a když jsem ho nahradil kódem, zůstalo jen sbírání surovin a následně celkem běžný technologický strom – nuda 😮

Poslední rok a půl jsem sice věnovat většinu energie novému bydlení a rodině (mám tříměsíčního prcka, sice zatím jen žvatlá, ale už jsem v tom zcela určitě rozlišil slova „druhá odmocnina“ x), ale někde v mezičase se mi podařilo naťukat nápad ještě jednou, k mému uspokojení.

Nápad víceméně kopíruje gorily, dotažené je omezené pole působnosti kmene (pokud by nebylo, hráči by nic nebránilo rozletět se po herním poli na víc stran, což je nepřehledné a tudíž nepřípustné x) a přidal jsem podstatný prvek – lov.

Když koncept shrnu, jde o strategii, ve které se hráč ujímá řízení kmene. Táhne se každou postavou, a po odehrání kola uplyne jeden rok. Postavy mají svůj životní cyklus, dětství, dospělost, délku života (vše je věcí ladění, čím kratší život, tím intenzivnější a obtížnější, aktuálně hraji 20 let), u žen i dobu plodnosti (horní hranice je logicky omezená minimálně dobou těhotenství). Podstatný je dosah postav, v dětství je logický menší než u dospělých. Potravu lze získat sběrem plodů nebo lovem. Každá činnost (sex, sběr i lov) stojí čas – snižuje počet tahů. Předmětů je jen pár, jediné hledisko je, že postavy předměty jen nesou (žádné házení oštěpem). A kupodivu to funguje víc než dobře. Používání předmětů je navíc omezené věkem a pohlavím (oštěp smí sebrat jen dospělý muž, nicméně pokud se k oštěpu postaví žena a napadne ji panter, oštěp jí ochrání).

Je zajímavé, že pokud to sedne, jsou trochu zvláštní a jednoduchá, ale uzavřená pravidla zábavná, a nabízí i přirozenou možnost, co s tím dál. Zásek je právě rozmnožování kmene, jednak počet je zábavné udržovat jen do určité hranice, a samotná příbuznost by nejspíš neušla zrakům zkušeného hráče (zatím testuji, omezení samozřejmě zvyšují obtížnost hry). A když už jsme u těch úchyláren, celkem logický prvek je kanibalismus. Pokud má skupina pomalý vývin v hluchém místě bez potravy, je smrt jedné z postav zdrojem, který jí může umožnit přežít aspoň právě do té doby, než se podaří dostat aspoň nějakou postavu k novému zdroji potravy.

Celkově jde tedy o tahovku, ve které jsou možnosti postav dané věkem, pohlavím a krátko i dlouhodobými cíly kmene. Hráč se stará po bezpečí a potravu, a přitom situace často vyžadují kompromis či oběť, která v delším horizontu zajistí přežití.

lovcisberaci

Na screenu jsou 3 a 3 postavy obého pohlaví. Postava s číslem 0 (č. je označení věku – tmavá postava 0 je batole, muž) je na tahu, a může udělat právě jeden krok. Postava 6 – dospělý muž, drží hůl – střed dosahu kmene, až z jakéhokoliv důvodu zemře, musí se k holi dostat jiný dospělý muž, aby se kmen mohl pohnout dál. Vedle něj stojí těhotná žena, dtto postava 10 o kus výš vpravo. Muž 8 vpravo jako jediný stojí v dosahu pantera (tmavá políčka), který po něm dalším krokem skočí, což se mu stane osudným, protože muž drží oštěp. Spící panteři hlídají jedlé plody (ty můžou sbírat postavy obojího pohlaví) vpravo nahoře, potrava tak zůstává dočasně hlavně na lovcích. Pokud se kmen pohybuje na sever, stojí za úvahu, zda se muž 0 ještě nestačí vrátit pro oštěp dole. Zpomalí tím ale samozřejmě celý kmen..

lovcisberaci2

Aktualizace 5.9. Upravil jsem ovládání, štvalo už i mě, další postava se přepne pravým tlačítkem myši, na klávesnici zůstal (zatím) jenom konec tahu. Změnil jsem rozlišení a tahové dlaždice, herní prvky přidávám opatrně, je zajímavé jak to i sebemenší mění. Aktuálně jsem přidal dalšího potvoráka – krokodýla. Plocha kolem vody je sice zanedbatelná, ale roste tam rákos – surovina na výrobu kopí (druhá jsou tesáky či zuby), takže je o srandu postaráno – pokud hráč nemá ani jedno kopí, může využít chování krokoušů – kopírují nejbližšího hráče, takže když popojde, a pak k rákosí skočí, může ho stihnout vyrobit dřív, než na něj krokouš vyjede z vody (to je myslím celkem efektní). Přidal jsem skály (taková ty hnusný šedý fleky), hodí se k ohraničení území i kvůli pestrosti.

lovcisberaci3

9.9. Pár drobností, barevné fleky – skála a řeka, jsem aspoň olemoval, nedalo se na to už koukat, dále přidáno malování na skálu – nejenom jídlem je přece pračlověk živ – herně jako malus, stojí postavy čas, ale zdá se mi to samoúčelně pěkné.. Příště mě čeká něco udělat s vodou, nerad bych aby zůstala jen jako nepropustná zeď, nejspíš to dopadne tak, že přes ni půjde přejít pomocí poraženého stromu…