Jak to chodí s distributory?

Přímočará a nekomplikovaná odpověď, kterou jsem dával na dotaz ohledně distribučních kanálů (jejich příjemnosti a výdělku).

Protože jste určitě zkoušeli víc distributorů, mohl bys mi doporučit nějaké konkrétní? Zajímaly by mě hlavně detaily o úrovni komunikace, presentace hry (nějaký headline na stránce v den uvedení hry do katalogu atp.) a samotná prodejnost.

Ptáš se na distribuci. Zkoušeli jsme v podstatě ty nejstandardnější kanály, čili Desuru, GamersGate, IndieGameStand, GoG a Steam. Samozřejmě bychom mohli hru dát i jinam, ale v zásadě jsem usoudil, že to nemá cenu cpát někam dál (vyjma nějakých výhodných balíčků, čili „bundlů“).

Na Desuře hru přijali úplně bez problémů, ba dokonce podle videí a obrázků i s nadšením a s nevěřícnou poznámkou: „Nemůžu uvěřit, že jste to udělali v Game Makeru!“ V podstatě stačilo kliknout na knoflík „Publish“. Podpora byla velmi rychlá a komunikativní. Při vydání se hra samozřejmě objevila v kolonce nově vydaných her (New releases, v současnosti – měnili uspořádání obchodu – by to bylo spíš Browse by releas date, popřípadě v Upcoming). Tam vydrží přibližně dva až tři dny. Pokud během té doby nedostane dost dobré hodnocení popřípadě nějakou větší sledovanost, v podstatě se propadne v zapomnění. Co se týká vystavení v proměnlivém hlavním pruhu, čili ve spotlight nebo highlight (různé stránky tomu říkají různě), pak nás tam z nějakého důvodu nedali. Důvod přesně neznáme. Asi pro ně byla zajímavější free hra bez sledovanosti, kde hráč střílel meteority. Obecně jsme asi neměli veliký banner připravený dostatečně chytlavě.

banner_large

Správa stránky je z větší části automatická, ale u některých věcí je třeba čekat na schválení administrátory, což může chvíli trvat (někdy i týden) – například každou novou verzi, kterou si hráč stahuje přes jejich klienta. Slevu je také třeba domlouvat mailem. Celkově z jejich rozhraní nemám příliš dobrý pocit, ale je dostatečné.

Pokud jde o prodeje, můžu říct, že z Desury možná peníze nikdy neuvidíme. Všechny stránky mají nastavený nějaký minimální strop, od kterého vyplácejí částku. Na Desuře je to pro nás v daný moment nedosažitelné. Prodalo se padesát kusů za plnou cenu. Potřebovali bychom jich prodat přibližně čtyřikrát tolik. Přesto se tam hra prodává ze všech menších distribučních kanálů nejlépe. Uvidíme, jak s tím pohne případná sleva. Dát hru na Desuru se každopádně vyplatí minimálně kvůli dalším stránkám, například IndieGameStand – můžeš tam umístit kód z Desury. Někteří lidé na to dobře slyší během slevové akce.

Na GamersGate jsem měl dobré, i když starší, reference. Byli milí, hru přijali (nevím, nakolik ji schvalují, protože reakce byla opravdu velmi rychlá). Hru zvýraznili v hlavním panelu. Navíc byla samozřejmě v nově vydaných kusech. Dlouhou dobu navíc byla na hlavní straně v předprodeji.

K žádné správě karty hry nás nepustili, všechny materiály je třeba řešit přes e-mail. Čili každou aktualisaci hry, každou změnu popisu, výměnu obrázků atd. Slevové akce jsou také na domluvě e-mailem – zatím jsem si na to nenašel čas, ale v zásadě se asi stačí přihlásit.

Co se prodejů týká, mám dojem, že jsou přibližně poloviční oproti těm na Desuře. Peníze pravděpodobně neuvidíme, jakkoliv je strop mnohem níž než u Desury a de facto je dosažitelný. Z části také kvůli tomu, že dva ze čtyř hodnotitelů hře příliš nepřáli a dali jí velmi nízkou známku, což hru označuje jako špatnou (ačkoliv se zdá, že nám ji teď někdo spravil, protože už tam jsou čtyři hvězdičky). Obecně vnímám GamersGate jako trn v noze, protože věčné e-mailování mě dost vysiluje. Uvidíme, jak se povede případná slevová akce.

Na IndieGameStand nás přivedl nějaký zarytý fanoušek dané stránky. Ozvali jsme se jim, oni na hru koukli a přijali ji. A protože se jim líbila, začali s námi ihned jednat o slevové akci „Zaplať, kolik chceš“ (Pay What You Want). Přístup byl vstřícný a velmi rychlý. Co se týká vystavení hry, byla samozřejmě na hlavní stránce v nově vydaných. Zviditelnění v hlavním panelu nedostala. Jak přesně funguje výběr, nevím. Asi jsme měli nevýmluvný/nechytlavý obrázek.

Mají suverénně nejpříjemnější rozhraní ze všech. Po prvním schválení už má vývojář všechno v rukou sám a nemusí nikde na nic čekat.

Co se týká peněz, z IndieGameStand je možná ještě uvidíme. Prodeje leží někde mezi těmi na Desuře a GamersGate. Významnou událostí je na stránce ale právě akce „Zaplať, kolik chceš“. Jsou to v podstatě jediné peníze, které jsme ze hry viděli. Celkově bych IndieGameStand jako distributora doporučil.

GoGem máme poměrně smíšené zkušenosti. Měli velkou prodlevu v odezvě. Prvně se ozvali po čtyřech týdnech a následně až po dalších dvou měsících. Nejprve byla reakce z videa a z obrázků velmi positivní, ale po (zřejmě dost důkladném) prozkoušení hry nám ji vrátili s tím, že je moc jednoduchá, že na některých místech kvůli ovládání hráči zbytečně krade čas (to jsou věci, které šly opravit a z 90% opravené jsou), že je moc malá z hlediska produkčních hodnot a že už je hlavě vydaná a nevyvolala žádný humbuk (to nešlo opravit). Že každopádně doufají, že se ozveme s další hrou, protože celkově není špatná, jenom ne pro jejich současné publikum.

Na Steam jsme se dostali přes polského vydavatele, který se nám sám ozval. Pravděpodobně to bylo z části v souvislosti s tím, co jsme kontaktovali polská média o vydání hry, protože se vydavatel ozval chvíli na to. Přes Greenlight bychom pravděpodobně neprošli. (V současnosti jsou velmi časté situace autorů, kteří sice získali třeba 80% nutných hlasů, ale dál už se neposouvají. Přičemž je to z větší části chyba špatně nastaveného systému.)

Rozhraní Steamu je příjemné a aktivace hry z GameMakeru na Steamu je jednoduchá. V podstatě stačí stáhnout API, zadat v nastavení ID hry a zaškrtnout, že běží na Steamu.

Prodeje jsou suverénně nejlepší. Přibližně třináctkrát větší oproti Desuře. Hlavně se mění status, který máš jako vývojář. Je to vnímané jako určitý mezník. Samozřejmě jsou pak na hru ale kladeny i o něco větší nároky.

Povšechně bych k distribuci asi řekl, že platí, že většina stránek ti nic moc neposkytne. Zviditelnění a podobné věci si musíš zařídit sám mimo distribuční kanál. Většina stránek o tobě nenapíše. Některé, které napíšou, třeba nemají v oblibě tvůj žánr, a tak hru spíš strhají. Situace je hodně spletitá. Každopádně se mi tu vybaví článek o prodejích hry Tetrobot & Co., kde autoři říkali, že při zpětném pohledu by raději strávili více času u marketingu než u vývoje hry. Z tří set ticích prodaných kusů jejich původní hry (vyhrála nějakou soutěž a marketing dělal Microsoft) se s novou hrou propadli asi na šest tisíc kusů. Vlambeer pak například o propagaci hry (práci s médii) občas mluví jako o herním designu, tvrdí že proces je vlastně stejný. Toho se snažím do budoucna držet. Celkově zřejmě platí, že je potřeba lidi informovat co nejdříve a postupně si vybudovat pěknou uživatelskou základnu.