Jak pomoci lidem tvořit vývojářské týmy

Už delší dobu přemýšlím, jestli nejde udělat něco pro celkové zlepšení přístupu lidí tvořících v Game Makeru své, většinou zoufalé pokusy. Teoreticky se v nich skrývá velký potenciál, ale skoro vždycky ho vyplácají zcela neefektivním způsobem na téměř marné výtvory. Došel jsem k závěru, že největším hrobařem začínajících projektů je snaha tvořit samostatně, tedy bez kompletního týmu. To totiž způsobí nejen fatální nedostatek nutných prostředků ( schopností, času, motivace ), ale také často neopodstatněnou pýchu na svou práci, protože v lidské hlavě se snadno zamění kvalita dosaženého cíle s úsilím, které k němu vedlo. Při práci ve skupině je šance, že ostatní utlumí nepřiměřenou pýchu, doplní nedostatek sil, jejich výsledky dodají potřebnou naději a motivaci k další práci. Vím to proto, že pracuji v Game Makeru jako ryzí sólista řadu let a přestože toho umím a znám víc než většina ostatních, není to ani desetina síly potřebné k vytvoření různých věcí, které mi straší v hlavě jako neuskutečněné a zřejmě takto i neuskutečnitelné. Myslím, že dokážu vyrobit slušnou hru sám, ale jen za cenu nezměrné dřiny a času. A tolik motivace nikdy nemám. Čím větší sen ( ano, to je správné pojmenování pro rozpracované projekty ), tím dříve moje racionální já vyhodnotí dosavadní práci jako nepřiměřenou výsledku a zájem o pokračování v sebevražedné misi logicky přestane existovat.

Ještě horší situace je u těch šťastlivců, kterým se podařilo dát dohromady malý, ale funkčně nekompletní tým. Obvykle to bývá několik školáků, kteří trochu přičichli k programování ( je dost lidí, kteří tvrdí, že v případě Game Makeru o programování vůbec nelze mluvit ) a dostali „skvělý nápad“ na vlastní hru. Podstatou toho, že se dali dohromady, je totiž většinou fakt, že se sobě navzájem podobají schopnostmi a proto jim taky hromada dalších schopností chybí. Grafici nemají programátory, programátoři nemají geny na grafiku, hudbu skládat neumí budoucí scénáristi a když už se najde někdo všeobecně multimediálně nadaný, nerozumí herní produkci, trhu, pravidlům reklamy, případně právním otázkám ohledně licenčních nároků. Na tohle by teď možná šlo říct: „No a? Copak musí každý produkovat AAA titul?“ To jistě ne a sám jsem tenhle argument s oblibou používal na obhajobu výsledků, které byly alespoň trochu užitečné – tedy byly s radostí hrány. Jenže je to škoda. Vysloveně cítím tu tvořivou sílu, která doslova kypí z těch hrozných neumětelů, kteří zoufale spamují všechny možné i nemožné weby, aby si jich někdo všimnul a ocenil je. Sice jen hádám, ale myslím, že tak jako Game Maker samotný zpřístupňuje lidem programování, tak by bylo potřeba zpřístupnit i ostatní části velké skládačky zvané herní produkce.

Je docela dost webů, které se zaměřují na komunitu začínajících vývojářů a některé jsou i slušně užitečné, pokud už někdo nějaký solidní produkt má a potřebuje ho zveřejnit. Dokonce lze rozumně najít podporu v jednotlivých oblastech vývoje. Existují weby pomáhající začínajícím programátorům, grafikům, hudebníkům i weby zaměřené třeba na tvorbu příběhů. Jenže neexistuje web, který by to všechno spojoval. Místo, kde by začátečníky vedli osvědčení zástupci všech potřebných dovedností. Kde by si člověk, který si právě stáhl Game Maker zdarma a začíná dělat pokusy, rychle ujasnil v které kategorii má zrovna on nejlepší šanci na skutečně dobré výsledky. Aby neztrácel čas předem prohraným bojem a aby spolupráce s talenty jiných přinesla ovoce i při výrazné specializaci hned od začátku. Tahle myšlenka má ovšem jasnou slabinu – kde vzít ty renomované autority? Myslím, že pro začátek by stačilo, aby se našli alespoň lidé natolik znalí, aby dokázali poznat dobré od špatného a nasměrovat úsilí začátečníků správným směrem. Umět pochválit, ale taky neplnit falešnou pýchou a když je potřeba, tak tvrdě vrátit pyšného do reality. I takových existuje samozřejmě málo, ale možná by se našli. Tímto bych si přál, aby kdokoli, kdo ví o někom takovém, dal vědět. Ale nenavrhujte prosím nikdo sami sebe. Každý za sebe může udělat jen jediné, vyjádřit podporu a nabídnout názor nebo své znalosti, které by k uskutečnění takového cíle mohly přispět. Mám představu jak by teoreticky takový web mohl vypadat a fungovat, ale nebudu ji tady šířit, aby nedostatek promyšlených detailů zbytečně nevedl k fixaci kritiky na podružné chyby. Zajímá mě vysloveně reakce na princip a myšlenku, případně jakékoli extenze a vlastní poznatky k problému. Samozřejmě budu raději, když se budou komentáře pohybovat v oblasti „jak co lze řešit“ než „kolik existuje jakých rizik“, protože jsem si většiny problémů pasivně vědom. Ale pokud někdo nenásilnou formou upozorní na obtíže, které bych možná nemusel očekávat, zlobit se nebudu.

Pokud jsem přemírou textu a navršených stanovisek zahltil,
tak podstatou článku je myšlenka, že je čas pro nový vývojářský web a to zcela jinak než se to dělalo dosud. Jen není přesně jasné jak. 🙂

TomBen