Detektivní šachy

Včera mě napadla věc, která možná stojí za zaznamenání. Takže jsem se rozhodl, že vyplodím krátký článek a o nápad se podělím. 🙂
Týká se šachové hry, jak v klasické deskové podobě, tak v počítačové.

Kdysi jsem četl nějaký časopis o šachu, kde se psalo, že z matematického hlediska musí existovat něco, co se jmenuje „vítězná strategie“. Tedy postup jakým musí hrát bílý, aby nezávisle na tom, jaké akce podnikne černý, došel bílý k vítězství nebo minimálně k remíze. Nevím, jestli je to pravda, ale myslím, že objevem a zveřejněním vítězné strategie by velice utrpěla zajímavost šachové hry jako mezinárodní soutěže a odsunula by šachy mezi rébusy.

Nějak se mi tedy v hlavě převalovaly vyřešené šachy jako hra, která byla ve své době populární a konec, zvonec. Tento skoro letmý dotek probuzené paměti se smísil s aktuálními pocity ze sledování seriálu „Higurashi no Naku Koro ni“ a došel jsem k závěru, že by bylo zajímavé, kdyby hráči šachu nezačínali s jasnými úlohami figurek jako dosud. Vzal jsem to zhurta a začal rovnou s králem.

Princip je jednoduchý. Každý z hráčů před začátkem hry napíše na otočený papír polohu jedné z vlastních figurek a svou volbu udrží před soupeřem v tajnosti. Tato figurka by pak byla „skrytým králem“, aniž by se nějak změnil její vzhled. Vlastnosti figurek krále a vybrané figurky by se prohodily, aniž by tento fakt byl nějak na šachovnici viditelný.

šachy - zdroj wikipedia.org

šachy – zdroj wikipedia.org

Hráč by hrál jednoduše tak, jako by místo vybrané figurky byla figurka krále a opačně. Bylo by pak na něm, jak dlouho dokáže svou volbu utajit před soupeřem a zda z této věci dokáže vytěžit výhru. Ostatní pravidla zůstávají nezměněna. Z hlediska pravidel je třeba nahlížet na hru tak, jako by se král skutečně nacházel na místě vybrané figurky a ona figurka na místě krále. Tzn. například v případě ohrožení vybrané figurky by se skrytý král nacházel v šachu a hráč by byl povinen se šachu zbavit. Mohlo by docházet ke komickým situacím, kdy by se střelci a věže houfně obětovali k ochraně nějakého pěšce, protože by se jednalo právě o skrytého krále. Podle „podivného“ chování by pak soupeř usuzoval na identitu skrytého krále. Případně by skrytý král prozradil atypickým pohybem původního krále ( např. jako jezdec ).

Je zřejmé, že některé výměny by byly zjevnější než jiné a nejsem schopen spočítat, zda by hra nebyla nějak nevyvážená či zda by určitý typ skrytého krále neměl tak drtivou výhodu, že by hru zcela pokazil. V prvním náhledu se mi ale jeví koncept docela funkční. Některá pravidla by se asi musela popsat detailněji, např. rošáda. Podle pravidel tak, jak jsou formulována na wikipedii, by bylo možné provést rošádu i v případě, že by skrytý král byl některou z věží. Na tuto možnost si nejsem schopen udělat názor, který by říkal, zda je to přínosné nebo ne. Upozorňuji, že nejsem klubový šachista a nedohlédnu celého dosahu své myšlenky.

Pokud by se našel někdo, kdo to bude číst a je v šachové hře pokročilejší než já, rád si přečtu jeho názor na věc.