[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1007: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /mnt/data/accounts/p/pws/data/www/kreveta/article.php:1)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1007: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /mnt/data/accounts/p/pws/data/www/kreveta/article.php:1)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1007: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /mnt/data/accounts/p/pws/data/www/kreveta/article.php:1)
Proč GrafX 2? - Kreveta.NET

Proč GrafX 2?

Vystavil Likandro

14.02.2010

6
Programů pro tvorbu grafiky je nespočetně, řada z nich vypadá designově přitažlivě, má milion šílených funkcí, jako například „přidat plastický rámeček“. Já musím zájemcům o pixelart vysvětlit, proč takové nebrat a proč dát přednost nepříjemně vyhlížejícímu GrafX-u.


Stěžejním důvodem je kontrola palety. Co si pod tím představit? Začne to snadnou výrobou. Není problém udělat přechod z jedné barvy do druhé na vámi zvoleném počtu mezistupňů. Tím to ale nekončí. Po použití palety a nakreslení obrázku s ní můžete hýbat dál a změna se projeví i na obrázku. Už není problém po nakreslení rychle v několika kliknutích upravit barvy tak, aby vypadaly lépe, šitě na míru vaší práci.

Další pro je zvětšení, to je totiž opravdu veliké. Už není potřeba sedět s hlavou nalepenou 10cm od obrazovky. A co víc, není ani potřeba neustále oddalovat a přibližovat práci pro kontrolu toho „jak že to tedy vypadá“, protože miniatura je krásně zobrazená hned vedle zvětšené verze. Neruší vás při práci jako v jiných programech. Pomáhá vám.

To jsou dvě pro k nezaplacení, a dokonce zdarma, protože program je freeware a lze ho stáhnout zde.

Jediným neduhem je tedy prvotní odpudivost a zdánlivá chaotičnost uspořádání, na kterou si člověk musí chvíli zvykat.

Stručný přehled:



Abych vás ušetřil tápání ve tmě, sepsal jsem pro zájemce následující text, kde ve stručnosti popíši funkce, které používám – ne, všechny to nebudou, nemá smysl přepisovat návod.
Po otevření na vás vybafne černé okno, dole s panelem nástrojů a paletou.

Panel nástrojů:




1 – výběr stopy

2 – štětec

3 – rovná čára

4 – vylít prostor plechovkou

5 – půlená ikona - vrchní půlka je pro nakreslení nevyplněného čtverce, dolní půlka pro plný čtverec

6 – levé tlačítko myši: pohyb kreslící plochy (to co posunete mimo okraj obrázku na jedné straně, to se objeví na straně druhé); pravé tlačítko slouží pro transformaci obrázku (překlopení, otočení, zvětšení, zmenšení)

7 – nakreslení křivky – buď s jedním, nebo dvěma „ohybovými“ body – přepínání je přes pravé tlačítko myši. Pozor! Při kreslení je třeba držet tlačítko myši po celou dobu co kreslíte čáru od jednoho bodu k druhému, pak pustit – v ten moment se začne tvarovat ohyb z vaší původně rovné čáry. Pro potvrzení ohybu stiskněte pravé tlačítko myši. Zní to složitě, ale je to lehké jako facka, když si to jednou zkusíte.

8 - vrchní půlka je pro nakreslení nevyplněného kruhu/elipsy, dolní půlka pro plný kruh/elipsu. Zda jde o kruh nebo elipsu přepínáte pravým tlačítkem myši.

9 - vrchní půlka je pro obdélníkový výběr, dolní půlka pro laso. Výběr se pak nastaví jako stopa štětce.

10 – lupa – snad netřeba více popisovat

11 - kapátko – v malování jsem ho používal neustále, v grafxu díky paletě skoro vůbec, ale je tam : )

12 – změna velikosti obrázku – pomocí dvou čísel nahoře (šířka, výška), zbytku dole si téměř netřeba všímat.

13 – vrchní ikona uloží obrázek, spodní ikona nahraje obrázek

14 – ikona OOPS pro krok zpátky

15 – ikona pro vytvoření (právé kliknutí) a přechod (levé kliknutí) na další stránku. S tím, že na novou stránku lze překopírovat:



1. paletu i pixely
2. jen pixely
3. jen paletu
4. jen některé barvy
5. paletu, a tou obrázek nově vybarvit podle původních hodnot – příklad bude srozumitelnější: Vpravo původní obrázek s paletou tvořenou přímo pro něj. Vlevo stejný obrázek přemapovaný výchozí paletou GrafX-u.




16 – nastavení. Uvádím hlavně kvůli možnosti změnit počet kroků zpět. Stačí změnit Nb of UNDO pages v druhém řádku.

17 – PAL – otevření editace palety:



Nahoře vlevo jsou funkční tlačítka. Nahoře vpravo počet použitých barev (used), možnost vyrušení nepoužívaných barev (zap unused). Možnost redukovat barvy v obrázku na vybraný počet.

Dole vlevo je přímo paleta. Vpravo pak prostředí pro míchání barvy pomocí poměru RGB – to se může zdát zprvu nešikovné, ale v praxi je to mnohem příjemnější než naklikávání z malého obrázku s přechody.

Tlačítka konkrétně (po řádcích):

Default – mění paletu na výchozí
Gry – převádí barvy do stupňů šedi
Neg – změní barvu na negativní
Spread – udělá přechod od jedné barvy ke druhé. Namícháte jednu barvu, druhou barvu – modrá, žlutá na obrázku. Mezi nimi necháte prostor pro vytvoření přechodu. Pak jednu stisknete a přejedete (stisknutě) na druhou – vytvoří se svorka. Kliknete na Spread a máte krásný čistý přechod.

Cpy – zkopíruje barvu z jednoho místa, na druhé místo.
HSL – mění míchání barev z RGB (červená, zelená, modrá) na HSL (odstín, sytost, světlost)
X - Swap – mění umístění barvy v paletě prohozením barev. Pouze umístění! Takže vyberu barvu (nebo i více barev), kliknu na x-swap, kliknu na další barvu a jsou prohozené.
Swp – prohazuje barvy v paletě (umístění v paletě i barvy přímo na obrázku)
Srt – uspořádá barvy.
X – Inv. – přetáčí pořadí vámi vybraných barev (takže u přechodu kde je světlá nahoře a tmavá dole, posune tmavou nahoru a světlou dolu)
Inv – invertuje vámi vybrané barvy (i na obrázku nejen v paletě)

Paleta mimo editaci:



Pravým tlačítkem vybíráte, která barva bude průhledná – označí se šedivými puntíky.
Levým tlačítkem vybíráte barvu, kterou chcete malovat – označí se bílými puntíky.
Barvu pozadí programu nastavuje první barva v paletě.

Převod starých obrázků do GrafX-u
Protože jiné programy většinou ukládají obrázky neindexovaně, nejdou dost často v Grafx-u otevřít. Jak to tedy udělat?
Otevřete obrázek v MS Paintu (Malování) a uložte ho jako 24 bitový rastr (.bmp). Ten pak v Grafx-u otevřete. Barvy jsou po otevření jiné, ale stačí otevřít paletu, jednu barvu změnit, a vrátí se do normálu.
Pravděpodobně bude potřeba paletu uspořádat, ale to už by snad neměl být díky předchozímu textu problém.
Obrázek po úpravách následně uložte v jiném formátu než je bmp, protože jinak se může celý „rozhodit“.

To je pravděpodobně vše, co potřebujete vědět. Doufám, že pro vás byl článek užitečný.

Hodnocení +151Líbí
Přečteno 4455-krát

Komentáře

Přidat nový



Pro přispívání musíte být přihlášen


Zapsal phob - 28.04.2010 08:54



ale prd neprehlednej, kdyz neni novacek liny, tak ikony jsou srozumitelne, navic je tam help i...
pripadne lze procist dokumentaci...


jinak je nova verze na webu... podporujici vrstvy... takze muzete testnout..



Zapsal JayaJ - 20.02.2010 17:38



Musim říct že grafx 2 je hodně dobrej program pro tvorbu Pixel Artu. Jenom je pro nováčka hodně nepřehlednej. Můžu jen doporučit.



Zapsal Likandro - 16.02.2010 15:12



phob:
Díky za doplnění :)
Formáty zní jako zajímavé téma, kdybys o tom chtěl něco napsat, je tu prostor :) Jinak si to někdy v budoucnu bude muset vzít na paškál někdo jiný.


Bildo: Tak nějak polopaticky to znamená, že má obrázek paletu zkrouhnutou min. na 256 barev a nedá se do něj kreslit jinak než barvami co jsou v paletě uložené. Pak máš vedle toho většinou v programech ještě režim RGB a Odstínů šedi...



Zapsal bildo - 15.02.2010 15:28



Ja pixel art vubec nedelam, ale graficka stranka ikon je mi hodne znama. Je to presne, jak Deluze paint s Amigy. V tom jsem kdysi hodne skousel. Kdyby tak existoval i pro PC. Sli v nem delat i animace...
Ps. Co znaci to indexove a neindexove ukladani. Se mi to nechce studovat. Ale taky se mi stalo, ze se mi nekde nechtel obrazek otevrit, i kdyz pripona byla dobra???
Ps. Clanek je sepsanej krasne !



Zapsal phob - 15.02.2010 14:48



Jeste bych akorat dodal, ze GRAFX2 vychazel z gui starych dobrych deluxepaintu a brilliance, velice oblibenych grafickych programu na comodore amiga...
takze pro ostrilene PA prechod na nej nebyl problemem, navic si ikonky lze jednoduse v tomhle programu zmenit, jsou ulozeny v png tusim... takze si je kazdy muze jakkoliv prizpusobit... stejne jako klavesove zkratky, ktere jednoduse v textovem editoru zmenite...
dale neni taky od veci, ze grafik, rozhodnut kreslit v nejakem grafickem programu, by si mel taky neco o grafice precist, zvlaste o grafickych formatech, mozna by nebylo od veci zde napsat nejaky clanek a trosku rozepsat co jaky format zvlada a nezvlada...
atd atd :) drzim palce pri kreaativni tvorbe ! jen tak dale :)



Zapsal banane4joy - 15.02.2010 12:06



Pěkně sepsaný a vysvětlený problémy při první spuštění, které určitě psychicky pomůže v tom netradičním prostředí.
Když se přes to lidi dokáží přenést, tak nakonec stejně jako ty pochopí, že prostředí je přesně takové jaké má být.
Radím co nejrychleji zapomenout na malování, než bude pozdě. :)




Poslední komentáře

Sousední akvárko

Nejčtenější

Nejlepší

Web Kreveta.net je unikátní sbírkou článků mapují proces tvorby her. Vedle návodů naleznete v krevetím akvárku i rozhovory s vývojáři, recenze, soutěže. Portál Kreveta.net připravují (řazeno abecedně): Akhera, Banane4joy, Bullet_catcher, Burák, Fire.js, Ikkju, Izual, Likandro, Makan, PepiCzech, StorN, Tior.
Akvárko vymaloval Tior, o chod filtrace se stará StorN (design a kód).
Copyright © 2010 Kreveta.net. Všechna práva vyhrazena.