[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1007: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /mnt/data/accounts/p/pws/data/www/kreveta/article.php:1)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1007: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /mnt/data/accounts/p/pws/data/www/kreveta/article.php:1)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/session.php on line 1007: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /mnt/data/accounts/p/pws/data/www/kreveta/article.php:1)
Daniel Diviš: O dabovani her - Kreveta.NET

Daniel Diviš: O dabovani her

Vystavil PepiCzech

19.05.2010

3
Daniel Diviš je hlavní postavou skupiny Perla group. Po ohlasu, který zaznamenal rozhovor s jeho dabérským kolegou Martinem si s Danem popovídáme o dabování, technikách a možnostech.


Ahoj Dane, díky že jsi přijal pozvání k rozhovoru. Mohl by ses pro čtenáře představit?

Zdravím čtenáře Krevety a děkuji za pozvání.
Jmenuji se Daniel Diviš, je mi 20 let a o dabing se zajímám od chvíle, kdy jsem si asi ve 14ti letech, poprvé zahrál, dnes již legendární hru Doom 3. Hra nepodporovala titulky a já si tehdy usmyslel, že udělám všechno pro to, aby vznikl český dabing.

Rozhovor s kolegou Martinem vzbudil pozitivní reakce a vyrojila se spousta dotazů ohledně dabování. Mohl bys uvést nějaký souhrn tipů, co by měl nebo naopak neměl člověk udělat, když chce zkusit dabovat?

Tak, samozřejmě si musí koupit kvalitní mikrofon, protože bez toho to opravdu nejde a doby, kdy jsme používaly “plasťáky“ za pár korun jsou dávno pryč.
Ale kvalitní mikrofon sám o sobě ještě neznamená, že bude kvalitní i nahrávka. Na to je potřeba eliminovat všechny ruchy, jako je hukot počítače apod., případně upravit akustiku v místnosti a vytvořit si pro dabování celkově optimální podmínky.
Stejně jako kvalita nahrávky je důležitý i herecký projev. Do určité míry se dá naučit, ale někdo na to prostě nemá vlohy a i když se bude snažit sebevíc, tak výsledek nikdy nebude ideální. Naopak někdo má zase ten dar, že se nic učit nemusí a dabuje naprosto přirozeně.

Martin v minulém rozhovoru říkal, že dabování her je lahůdka. Vidíš to stejně? Kolik projektů máte momentálně rozdělaných?

Samozřejmě, ostatně jinak bych v Perla Group nebyl :-)
Projektů máme v současné době rozpracovaných zhruba 30 a to i díky, stále sezvyšujícímu, zájmu, ze strany vývojářů her.
Patří mezi ně i několik nedabingových, jako je rádio, tvorba hudby, CGI seriál apod.

Daniel Diviš - vůdčí postava dab. skupiny Perla Group
Zkoušíte se nějakým způsobem v Perle vžít do role postavy nebo je to naopak ryze pragmatický přístup bez emocí - mám namluvit doktora, tak jej "nějak" namluvím.

Naši velkou výhodu vidím právě v tom, že nedabujeme v časové tísni, jako je tomu v profesionálních studiích, kde dabér pomalu ani neví, co dabuje za film, ale naši dabéři mají dostatek času si o postavě zjistit všechno potřebné a na základě toho pak najít
tu správnou polohu hlasu a dát do projevu určité emoce, vycházející z charakterních vlastností postavy.

Pomůže třeba obecnější charakteristika postavy? Např. hlavní hrdina, voják, přišel při jedné akci o část čelisti, s implantátem trochu šišlá, hluboký hlas, ztracené ideály... pomáhá to nebo naopak svazuje, limituje?

Rozhodně je dobré toho o postavě vědět co nejvíc, což platí dvojnásob zejména u projektů, kde je k dispozici jen text a obrázek postavy, nebo někdy ani to ne.

Patříte ke špičce, troufnu si tvrdit, že jste schopní konkurovat profesionálům, a proto je o vás zřejmě zájem. Z toho usuzuji, že si „zakázky“ dobře vybíráte. Co bych měl udělat, pokud bych chtěl od Perla group nadabovat moji freeware hru? Je mi jasné, že ryze amatérské projekty brát nebudete, protože byste se z toho množství museli zbláznit.

Naopak, snažíme se „zakázky“ neodmítat a dát šanci každému, kdo o dabing projeví zájem. Pochopitelně, když někomu dodáme dabing a on nám za měsíc oznámí, že projekt zrušil, tak si další spolupráci s ním dobře rozmyslíme... V případě zájmu o spolupráci stačí postupovat dle instrukcí, uvedených na našem fóru.

Je možnost se, jako poděkování, nějak revanšovat? Finančně, alkoholem či jinak?

Protože, jak už jsem psal výše, pracujeme na relativně velkém počtu projektů, potřebujeme sdílet, tomu odpovídající, množství dat a provozovat několik webů (fórum, rádio...), což pochopitelně není zadarmo. Tohle všechno platíme z vlastních zdrojů a drobné finanční dary, na pokrytí těchto nákladů by nám velmi pomohly. Ostatně nějaká ta láhev by se na srazu taky určitě neztratila :-)

Cupido při dabingu
Jde projekty potažmo dabování nějak ze strany autora/designera/programátora hry usnadnit? Něco co byste případně uvítali?

Je důležité, aby autoři měli představu o tom, jak by měl dabing jednotlivých postav vypadat a sdělili nám to, ještě, než se začne dabovat a ne až potom, jak to často bývá. Zamezí se tím zbytečným předělávkám. Také jsou pro nás velmi důležité jasné a přehledné podklady, což autoři často podceňují.
Například, pokud se scénář skládá z několik desítek stránek neformátovaného textu, kde nejsou nijak vyznačeny jednotlivé dialogy a jedna postava se tam vyskytuje pod třemi různými jmény, tak se podle toho špatně dabuje.

Máte raději napsané scénáře, resp. dialogy slovo od slova nebo raději trochu prostoru pro improvizaci?

Myslím, že tohle je hodně individuální.
Většinou se dabéři snaží do scénáře nijak nezasahovat a změní maximálně nějaké detaily. Jiná situace je u seriálů, kde hodně záleží na kvalitě titulků a pokud jsou nekvalitní, tak si dabéři text do značné míry upravují.

Lubas při dabingu
Jaké vybavení v Perle používáte? Jde doporučit nějaký cenově přijatelný základ pro ty, kteří by chtěli dabing zkusit, ale aby je přitom technika vyloženě nebrzdila a na druhou stranu jim nezruinovala rozpočet - zkrátka "něco slušného do začátku".

Protože nemáme žádné studio a dabéři dabují doma, tak je vybavení hodně rozdílné. Z hlediska pohodlí dabérů je to sice výhoda, ale, i přes to, že se to snažíme minimalizovat, je rozdílné vybavení, především u starších projektů, znát.
Hodně se nám osvědčili USB mikrofóny. Jejich výhoda spočívá v tom, že nejsou nijak ovlivňovány zvukovou kartou. Ty použitelné začínají zhruba od 1 500 Kč.

Co software? Hádám, že s windowsovským záznamem zvuku si člověk nevystačí. Osobně mám výborné zkušenosti s Audacity - můžeš jej doporučit, nebo jak tento prográmek vidíš ty, coby
profesionál?

Přesně tak, záznam zvuku ve Windows opravdu není to pravé :-)
Audacity je výborný program a spousta našich dabérů ho používá, dokonce i někteří zvukaři. Jeho výhodou je, že je velmi jednoduché, takže s ním nemají problém, ani ti méně technicky zdatní, a pochopitelně také to, že je zadarmo.
Ale především zvukaři samozřejmě používají i profesionální programy, s nesrovnatelně většími možnostmi.

Mephisto při dabingu
Co by měl člověk udělat, kdyby chtěl v Perle zkusit kariéru? Požadavky? Raději uvítáte muže, ženy? Je hlas, který vám v perle třeba vyloženě chybí?

Je to jednoduché. Stačí nahrát patřičně kvalitní ukázku hlasu a vložit ji do odpovídající sekce na našem fóru. Pokud bude herecký projev, i technická kvalita nahrávky, vyhovující, tak bude dotyčný přijat a pokud se bude snažit, tak se přes menší role postupně probojuje k těm větším a posléze i hlavním.
Uvítáme jak ženy, tak muže, každopádně, žen máme bohužel méně.
Myslím, že se nedá říct, že by nám nějaký hlas vyloženě chyběl. Nezbývá nám, než využívat hlasy, jaké máme k dispozici. Myslím, že i věková různorodost je dobrá a dokážeme pokrýt široké věkové spektrum. Vždyť naší nejmladší dabérce je 6 let :-)

Jaké nejčastější chyby dělají začínající dabéři? Jde jim nějak předcházet?

První zásadní chybu většinou dělají už, v tom, že jako ukázku hlasu vkládají narychlo nahranou zašumělou nahrávku, bez jakéhokoliv hereckého projevu. Pochopitelně pak nejsou přijati.
Ti, co přijati jsou zas někdy mívají tendence, chtít hned dabovat hlavní role, místo toho, aby měli snahu se učit a postupně se propracovávat, přes menší role.

Mohl bys nám, prosím, namalovat krevetu? V malování, tužkou na papír, jakkoliv...


Chtěl bys něco čtenářům Krevety vzkázat?

Přeji Vám, Kreveťáci, hodně štěstí a trpělivosti při tvorbě nových titulů a až budete potřebovat dodat hře hlas, tak se ozvěte :-)

Děkuji za rozhovor i další krevetku do galerie :)

Tak to byl Dan, snažil jsem se do rozhovoru posbírat otázky, které se ke mně dostaly po rozhovoru s Martinem. Pokud se budete chtít na něco doptat, využijte komentáře.

V dalším rozhovoru by nás měla čekat další nadmíru zajímavá osobnost české herní scény. Kdo to bude? To se zatím nechejte překvapit...

Galerie



Hodnocení +307Líbí
Přečteno 8854-krát

Komentáře

Přidat nový



Pro přispívání musíte být přihlášen


Zapsal moddo - 07.09.2010 03:05



No jo to je nas kapo Daniel :-P



Zapsal Firejs - 19.05.2010 21:05



V pohodě rozhovor ;)



Zapsal bildo - 19.05.2010 18:34



Zajimave.Preji hodne uspechu a tesim se na nejakou hru, co zahraji s Vasim dabingem.




Poslední komentáře

Sousední akvárko

Nejčtenější

Nejlepší

Web Kreveta.net je unikátní sbírkou článků mapují proces tvorby her. Vedle návodů naleznete v krevetím akvárku i rozhovory s vývojáři, recenze, soutěže. Portál Kreveta.net připravují (řazeno abecedně): Akhera, Banane4joy, Bullet_catcher, Burák, Fire.js, Ikkju, Izual, Likandro, Makan, PepiCzech, StorN, Tior.
Akvárko vymaloval Tior, o chod filtrace se stará StorN (design a kód).
Copyright © 2010 Kreveta.net. Všechna práva vyhrazena.