13 (snad) užitečných rad pro začínající herní vývojáře

Chcete vplout do světa videoher? Podívat se na ně i z druhé strany, ze strany vývojáře? Chcete promluvit do osudu interaktivní zábavy a nevíte jak? Snad vám trochu pomůže následujících třináct bodů, které já považuji za víceméně užitečné (nutno podotknout, že sám jsem amatérem nejvyšším a tvořím sotva čtvrtým rokem)…

 

1)     Neváhejte a tvořte

 

Jako první věc je třeba si uvědomit, že mezi vámi a herním vývojářstvím není žádná bariéra… Potřebujete jen počítač a odhodlání. Najděte si tutoriál, vytvořte první dílko a pak už jen posouvejte hranice. Chcete-li opravdu být součástí tohoto úchvatného odvětví zábavního průmyslu, nic vám nezabrání v realizaci vašich nápadů. Narazíte-li na překážku, překonejte ji… Sebevětší problém je jen iluze, výplod vašich šedých buněk. Spousta lidí již tvorbu pověsila na hřebík jen kvůli domněnkám (neúspěchu, zbytečnosti, přílišné konkurence). A je to nekonečná škoda…

 

2)     Vyhledávejte kritiku

 

Každý by chtěl slyšet jen chválu. Ale konstruktivní kritika vám dá do další tvorby mnohem více, než prázdná slova útěchy… Když vám někdo zkritizuje (a mluvím o konstruktivní kritice) vaše opečovávané a dlouze hýčkané dílo, nemračte se a uvítejte jej s otevřenou náručí. Nechce vám ublížit, jen sděluje svůj názor, popřípadě vám nabízí svůj pohled na jinou hru. A to cizí pohled je atribut neuvěřitelně cenný! Můžete se znovu zamyslet, podívat se na problém z jiného úhlu, vidět neviděné. Avšak i tento bod má svá úskalí:

 

3)     Neposlouchejte ostatní zcela slepě

 

Respektujte názory hráče, ale v žádném případě jej neposlouchejte doslova. Spousta lidí nenapíše jen svůj názor, ale také jejich návrh na řešení. Oboje je vítáno, ale je nutné před řezem měřit třeba čtrnáctkrát. Stále jde o vaši hru, o vaše dílo. Vy jste ten, co má vizi a jasný cíl. Pravděpodobně neděláte hru pro ostatní, ale pro sebe. Sbírejte tedy názory, ale přemýšlejte nad jejich myšlenkovými směry…

 

4)     Stanovte si dosažitelné cíle

 

Spousta lidí, kteří přijdou do „herního průmyslu“ (nevím proč, ale trochu se toho výrazu straním), si řekne, že chce udělat velkou multiplayerovou onlinovku, ideálně RPG či strategii… I když nemají zkušenosti ani s 2D plošinovkou. Myslím, že mi spousta lidí potvrdí, že takto velké plány končí prakticky vždy katastroficky. Osobně jsem začal se hrou o sázení květin ve vesmíru. Mám ji rád. Snad protože mi vyhovují tyto malé hry a nabízejí mi více než obrovské realistické načančané komplexní projekty. Proto netřeba spěchat, když je tu možnost učit se vyvíjet pomalu a v krocích, ale pořádně, proč toho nevyužít. I malá skákačka může dát hernímu světu obrovskou hroudu inspirativního obsahu.

Cíle

5)     Nebojte se experimentovat

 

Přiznávám se, nemám rád „velké hry“… Uctívám nezávislou scénu, protože podle mě dává hráčům více než další díl FIFy nebo CoD… Zejména kvůli námětu a nápadu. Nezávislý vývojář (vy) si může dovolit experimentovat, není svazován řetězy. S jednoduchým nápadem můžete snadno dobýt svět, vskutku. A studnice idejí a zajímavých mechanik není ani zdaleka vyčerpána…

 

6)     Zapisujte si nápady

 

Netřeba se rozepisovat. Jakmile máte nosnou ideu, ze které je možno se odrazit, zapisujte! Včetně dalších myšlenkových pochodů. A nebojte, těch pár papírů sekvoje v Americe nezabije.GDD

 

7)     Dotahujete vše do konce

 

Lepší jeden kop, který jsi zacvičil desettisíckrát, než deset tisíc kopů, které jsi jednou zkusil… Kde jsem to rčení jen slyšel? Asi to teď není podstatné, ale je v něm hluboká pravda. Proto tedy, ať už pracujete na čemkoliv, ať už jsou ohlasy nevalné a mechanika nezajímavá, dotáhněte svůj projekt do konce. Z hotového projektu získáte nejvíce. Vaše úroveň se dost možná nezvyšuje s hodinami strávenými u kódu, grafiky či scénáře, ale s hrami, které jste opravdu dokončili…

 

8)     Nebojte se brát cizí nápady a modifikovat je

 

Jste-li bez nápadu, nebojte se inspirace. Klidně „ukradněte“ cizí nápad. Tím, že jej zpracujete svou cestou vytvoříte zcela jiné dílko a docílíte jiné atmosféry, nálady, herní mechaniky. Snažte se již známý prvek využít jinak, rozšířit jej (ale necpat do vaší hříčky zbytečně moc nucených prvků, stále podle mě platí, že čím čistší a jednodušší mechanika, tím větší zážitek)…

 

9)     Nesnažte se být profesionální

 

Hláška ukradená z úst Jonathana Blowa, autora legendárního Braidu. Nesnažte se být profesionální, není-li nutno, nezakládejte studia. Tvořte podle svých citů, nebojte se jít proti směru trendům, tvořte pro sebe, ne pro nejisté okolí…

 

10) Poučte se z tvorby ostatních

 

Není od věci si procházet další dílka. Podívejte se na herní mechaniku, ideálně po dohrání celé hry, a promyslete si, co byste udělali jinak. S čím nesouhlasíte, s čím ano. Co byste modifikovali, vynechali, přidali. Často tak vznikají zajímavé a nové ideje a náměty, také, myslím, jde o zajímavé cvičení všeobecně. Tedy hodnotit cokoliv vycházejícího z vašeho okolí a přemýšlet, proč co jak je…

 

11)   Nebojte se ptát

 

Tento bod do značné míry souvisí s předchozím. Ptejte se na vše, co vám není jasné. A tím nemyslím jen otázky týkající se například programování, mám na mysli obecné otázky… Zejména „Proč?“… Proč je všechno tak, jak je? Proč jsme si na to zvykli? Jaký je účel? Možná je to chybná úvaha, ale myslím, že zamyslet se i nad zdánlivými zbytečnosti není od věci… Nebát se ptát je umění.

 

 

12)  Pozorujte

 

Pozorujte okolí, inspirace je všude. Nebojte se vzdělávat. Ať už se podíváte na přírodovědný dokument nebo článek o mechanickém ničení bakterií, gamedesignér (programátor/grafik/leveldesignér,…) je povolání natolik všestranné a znalosti ze všech oborů vyžadující, že i informace, které zdánlivě nesouvisí s videohrami, mohou přijít vhod… Prakticky ve všem, v přírodě i v lidském výtvoru, lze spatřit hru, myslím… Hry jsou všude a lidé jsou jimi živi…

Interaktivní zábava

 

13)  Neberte vážně články typu „13 tipů pro začínající vývojáře“

 

A nejdůležitější rada na závěr, nikdy, ale opravdu nikdy, nepodlehněte paskvilným článkům neznámých autorů, kteří se snaží tvářit nadřazeně… Používejte vlastní rozum a tvořte pro vlastní zábavu…